HUDEBNÍ VÝCHOVA 8. TŘÍDA

Hv v osmé třídě
- zpěv
- dějiny české hudby
- hra na hudební nástroj - kapela
- pohybová výchova


REFERÁTY
Vytvoř článek o své nejoblíbenější kapele nebo zpěvákovi či zpěvačce. Text musí mít nejméně 750 písmen a dvě fotografie. Článek musí být psán tvými slovy a nesmí být stažen ze stránek kapely nebo Wikipedie a podobně. Text písně se do počtu 750 písmen nepočítá.
Osnova:
1. Co se mi na nich líbí
2. Složení kapely
3. Nejznámější písně
4. Největší úspěchy
5. Nejbližší koncerty
6. Kousek textu nějaké písně (max. 200 písmen) - PŘELOŽIT
7. Klip o kterém jste dělali překlad
Článek poté vytiskni a uschovej do hodiny Hv, kdy ho přečteš a pustíš ukázku.

SEZNAM REFERUJÍCÍCH
SEZNAM VĚTŠINY PÍSNÍ A TROCHA HUDEBNÍ NAUKY
OPAKOVÁNÍ
Klávesy na klavíru


Každá klávesa na klavíru má své notové jméno. Bílé klávesy jdou po sobě jako noty. Tón C najdeme vždy vlevo od dvou černých kláves a další bílé pak jsou d, e, f, g, a, h, c…

Křížky a béčka
Základní tóny – c,d,e,f,g,a,h,c
Odvozené tóny – vznikají snížením či zvýšením základního tónu o půltón.
Zvýšení – koncovka -is např.: d – dis (černá klávesa vpravo od d)
Snížení – koncovka -es např.: d – des (černá klávesa vlevo od d)
Pozor! Snížený tón h nazýváme bé (nikoliv hes)
Napište si do not nějakou skladbu:



Akordy
Akord je souzvuk tří a více tónů zahraných najedou. Slouží k vytvoření harmonie neboli doprovodu melodie. Akordy se hrají např. na kytaře, banju, klavíru levou rukou.
Např.: durové C: c-e-g nebo C7 :c-e-g-be
molové ami: a-c-e


Kocábka (Stará archa)

Ref.: /:Já mám kocábku náram, náram náram,
kocábku náram náramnou:/
Archa má cíl, archa má směr, plaví se k Araratu na sever
/:Já mám kocábku náram, náram náram…:/
1. Pršelo a blejskalo se 7 neděl, kocábku náram, náramnou
Noe nebyl překvapenej, on to věděl, kocábku náram, náramnou.
2. Šem, Cham a Jafet byli bratři rodní,
Noe je zavolal ještě před povodní.
Kázal jim naložiti ptáky, svace.
Ryby nechte, zachrání se samy hladce.
3. Přišla bouře, zlámala jim pádla vesla,
V tom přilétla holubice, snítku nesla.
Když přistáli, vyložili náklad celý.
Ještě že tu starou dobrou archu měli.


Stupnice
Ne každou píseň je možné zpívat v C dur. Je proto potřeba znát akordy a stupnice od jiných tónů. Aby vše znělo v pořádku, je třeba někdy některé tóny zvýšit pomocí křížku # nebo snížit pomocí béčka b o půltón.
G dur akord G – H - D tóny ve stupnici: g-a-h-c-d-e-fis-g

Název Akord Stupnice Křížky
C dur C – E – G tóny ve stupnici: c d e f g a h c
G dur G – H – D tóny ve stupnici: g a h c d e fis g Fis
D dur D – Fis – A tóny ve stupnici: d e fis g a h cis d Fis cis
A dur A – Cis – E tóny ve stupnici: a h cis d e fis gis a Fis cis gis
E dur E – Gis – H tóny ve stupnici: e fis gis a h cis dis e Fis cis gis dis

Pořadí stupnic s křížky: Cdur Gdur Ddur Adur Edur…
Pořadí stupnic s béčky: Fdur, Bdur, Esdur, Asdur…


Starý příběh
1. Řek Mojžíš jednou lidu svému:“Přišel čas,
dnes v noci tiše vytratí se každý z vás,
mává, mává nám všem svobodná zem.
Já říkám rovnou každý ať s tím počítá,
že naše cesta ke štěstí je trnitá,
mává, mává nám všem svobodná zem“.

Ref.: A kdo se bojí vodou jít,
ten podle tónu faraónů musí žít,
mává, mává nám všem svobodná zem.

2. Až první krůček bude jednou za námi,
už nesmí nikdo zaváhat dát na fámy,
mává, mává nám všem svobodná zem.
Pak tenhle vandr všem potomkům ukáže,
že pravdu má jen ten, kdo má dost kuráže,
mává, mává nám všem svobodná zem.

3. Ten starý příběh z bible vám tu vykládám
ať každý ví, že rozhodnout se musí každý sám,
mává, mává nám všem svobodná zem.



Starý příběh, Kocábka… – spirituály neboli duchovní písně amerických černochů v době po zrušení otroctví (1863 až…). Lehce přijatelnou formou se seznamovali s příběhy z Bible.



Blues na cestu poslední (Jiří Suchý)
1. /:Černej nebožtíku, máš to ale kliku,
Za chvíli do černej hlíny budeš zakopán:/
Nás jsi nechal v špíně,
Sám se vezeš jako pán.
2. /:Jen kopyta koní, hranu tobě zvoní
Málo lidí dnes pro tebe slzy polyká:/
Je to smutnej funus
Chybí ti tu muzika.

3. /:Kam ti pozůstalí, kam ti vlastně dali
Věnce, kytky, pentle svíce marně se tě ptám:/
Proč je rakev holá,
To ty nevíš ani sám.

4. /:Černej nebožtíku, když nemáš na muziku,
Poslechni mou radu trochu nevšední:/
Zazpívej si sám, blues na cestu poslední.

Blues (smutek) – pomalejší píseň hraná na klavír, kytaru, foukací harmonikou.


Zuzana (Foster)
1. Přicházím až z Alabamy se svým banjem sám a sám
A teď jdu do Louisiany navštívit svou milou tam.

Ref.: Ó Zuzano, Zuzano, mám tě rád.
Přicházím z tý velký dálky k vám, na banjo budu hrát.

2. Slunce praží, z nebe hromy zní, můj cíl je dalekej,
Jenže láska má mě provází, Zuzano, neplakej!

3. Včera v noci měl jsem divnej sen a teď ho povím vám,
Zpíval jsem Zuzaně pod oknem, Zuzano, mám tě rád.

4. Zuzana se z okna vykloní a šátkem zamává,
Vzdychne, slzu z oka uroní ach, neplač, lásko má.

Zuzana – nejznámější píseň z počátků populární hudby v USA, následník spirituálů a blues (bělošské kapely).
Počátky jazzu – ragtime a Scott Joplin

Mackie Messer (Mack the Knife)
1. Žralok zuby má jak nože a z těch zubů čiší strach,
Mackie Messer, ach, můj bože, kdo dokáže, že je vrah.
2. Na nábřeží řeky Temže leckdo život dokonal.
Mor tam nebyl, víme jen, že Mackie Messer blízko stál.
3. Jednou zmizel chudák Majer, jindy boháč Müller zas.
Mackie s hůlkou, jako frajer obcházel tam v onen čas.
4. Pěkná hůlka na procházku a v té hůlce nůž je skryt.
Mackie Messer vyhrál sázku, nic mu nelze dosvědčit.
5. Jednou změnil požár v Soho půlnoc temnou v denní jas,
podezřelých bylo mnoho, ale Mackie zmizel včas.
6.Jindy zase mladá žena nic netuší a jde spát,
probudí se zneuctěna, Mackie však ji nechce znát.

Luis Armstrong – známý jazzový zpěvák a trumpetista.
Oh when the saints
1. Oh, when the saints go marching in
Oh, when the saints go marching in
Lord, how I want to be in that number
When the saints go marching in

2. And when the sun refuse to shine
And when the sun refuse to shine
Lord, how I want to be in that number
When the sun refuse to shine

3. And when the moon turns red with blood
And when the moon turns red with blood
Lord, how I want to be in that number
When the moon turns red with blood

Jazz se postupně rozšířil do velkých měst, hlavně New Orleansu, který se stal centrem jazzové hudby. Kapely měly nástroje: kontrabas, bicí, kytara, banjo, klavír, trubka, klarinet, saxofon…


Červená řeka
1. Pod tou skálou, kde proud řeky syčí
A kde ční červený kamení.
Žije ten co mi jen srdce ničí,
Toho já ráda mám k zbláznění.

2. Vím, že lásku jak trám lehce slíbí,
Já ho znám, srdce má děravý
Ale já ho chci mít, mně se líbí,
Bez něj žít už mě víc nebaví.

3. Často k nám jezdívá s kytkou růží
Nejhezčí z kovbojů v okolí.
Vestu má ušitou z hadích kůží,
Hbitej pás, na něm pár pistolí.

4. Hned se ptá, jak se mám, jak se daří,
Kdy mu prý už to svý srdce dám?
Ale já odpovím, že čas maří,
Srdce blíž Červený řeky mám.

5. Když je tma a jdu spát noc je černá,
Hlavu mám bolavou závratí,
Ale já přesto dál budu věrná,
Dokud sám se zas k nám nevrátí.
Jednou budem dál

1. Jednou budem dál 3x já vím.
Jen víru mít, doufat a jít,
Jednou budem dál já vím.
2. Cíl je blízko nás 3x, já vím,
Jen víru mít…
3. Jednou přijde mír 3x, já vím
Jen víru mít…

1. We shall overcome
We shall overcome
We shall overcome some day
CHORUS: Oh, deep in my heart
I do believe
We shall overcome some day
2. We'll walk hand in hand
We'll walk hand in hand
We'll walk hand in hand some day



Sbohem lásko
1. Ač bylo mně i jí tak 16 let
zeleným údolím jsem si ji ved,
byla krásná, to vím a já měl strach, jak říct,
že na řasách slzu má velikou jako hrách.

Ref:. Sbohem lásko nech mě jít
nech mě jít, bude klid.
Žádnej pláč už nespraví
ty mý nohy toulavý,
já tě vážně měl moc rád,
co ti víc můžu dát,
nejsem žádnej ideál
nech mě jít zas o dům dál.
2. A tak šel čas a já se toulám dál.
V kolika údolích jsem takhle stál,
hledal slůvka co jsou jak hojivej fáč,
bůhví, co jsem to zač,
že přináším všem jenom pláč.
Ref.: Sbohem lásko…
Kytky
1. Řekni, kde ty kytky jsou, co se s nimi mohlo stát,
řekni, kde ty kytky jsou, kde mohou být.
Dívky je tu během dne, otrhaly do jedné.
/:Kdo to kdy pochopí:/
2. A kde jsou ty dívky dnes, co se s nimi mohlo stát…
Muži si je vyhlédli, sebou domů odvedli…
3. A kde jsou ti muži dnes…
Muži v plné zbroji jsou, do války je zase zvou…
4. A kde jsou ti vojáci…
Řada hrobů v zákrytu, meluzína kvílí tu…
5. A kde jsou ty hroby dnes….
Co tu kytek rozkvétá od jara až do léta…

Where have all the flowers gone

Where have all the flowers gone
Long time passing
Where have all the flowers gone
Long time ago
Where have all the flowers gone
Young girls pick them every one
When will they ever learn
When will they ever learn?

Sag mir wo die Blumen sind,
Wo sind sie geblieben?
Sag mir wo die Blumen sind,
Was ist geschön?
Mädchen pflückten sie geschwind
Wann wird man je verstehen,
wann wird man je verstehen?







Když mě brali za vojáčka
(Jarek Nohavica)
1. Když mě brali za vojáka, stříhali mě do hola,
Vypadal jsem jako blbec, /:jak ti všichni dokola. :/
2. Pozvali mě do kasáren, začali mě učiti,
Jak má správný voják býti /: a svou zemi chrániti. :/
3. Na pokoji po večerce ke zdi jsem se přitulil,
Vzpomněl jsem si na svou milou, /:krásně jsem si zabulil:/
4. Když přijela po půl roce, měl jsem zrovna zápal plic,
Po chodbě furt někdo chodil, /:tak nebylo z toho nic. :/
5. Neplačte vy oči moje, ona za to nemohla
Mladá holka lásku potřebuje, /:tak si k lásce pomohla.:/
6. Major nosí velkou hvězdu, před branou ho potkala.
Řek jí, že má zrovna volnej kvartýr,/:tak se sbalit nechala.:/
7. Co je komu do vojáčka, když ho holka zradila.
Nashledanou pane Fráňo Šrámku, písnička už skončila
Jakpak se vám líbila, nic moc extra nebyla.

Třešně
1. Jó třešně zrály, zrovna třešně zrály,
sladký třešně zrály a vlahej vítr vál
a já k horám v dáli, k modrejm horám v dáli,
sluncem který pálí, tou dobou stádo hnal.
R: Jó třešně zrály, zrovna třešně zrály,
sladký třešně zrály a jak to bylo dál.
2. Tam jak je ta skála, ta velká bílá skála,
tak tam vám holka stála a bourák opodál
a moc se na mne smála, zdálky už se smála
i zblízka se pak smála a já se taky smál.
3 Řekla, že už /:dlouho mě má ráda,
dlouho mě má ráda, abych prej si ji vzal,
ať nechám ty svý stáda, že léta pilně střádá,
jen abych ji měl rád a žil s ní jako král.
4. Pokud je mi známo, já řek jenom: dámo,
milá hezká dámo, zač bych potom stál,
ty můj typ nejsi, já mám svoji Gracy,
moji malou Gracie a tý jsem srdce dal.
5. Jó u tý skály dál třešně zrály,
sladký třešně zrály a vlahej vítr vál
a já k horám v dáli, k modrejm horám v dáli,
sluncem, kt erý pá-lí, jsem hnal svý stádo dál.


Když náš táta hrál
1. Když jsem byl chlapec malej, tak metr nad zemí,
scházeli se farmáři tam u nás v přízemí.
Mezi nima můj táta u piva sedával
a tu svoji nejmilejší hrál.
Ref.: /:Jen táto hraj svou píseň dál,
tys bejval všech farmářů král:/

2. To už je ale dávno, táta je pod zemí.
Když je ale noc a hvězdy potom zdá se mi,
jako bych od hřbitova kam tátu dali spát
zase jeho píseň slyšel hrát.

3. Teď už jsem chlap jak hora, 6 stop a palců 5.
Už jsem prošel celý státy a teď táhnu zpět.
Kdybych si ale v světě, moh´ ještě něco přát,
tak chtěl bych slyšet svýho tátu hrát.

Pár havraních copánků Love me tender
(Elvis Presley)
1. Pár havraních copánků a tvůj tichý smích,
se dvou jedem do spánku, jedem na saních.
Cesta tam je voňavá, starý hodný pán
s úsměvem ti podává bílý tulipán.
2. Ukrývá se v poupátku malý něžný sen,
sen ti vepsal do plátků sám pan Andersen.
Krajinou, kde nemrazí zvoní tulipán,
pohádkou tě provází starý dobrý pán.

1. Love me tender, love me sweet, never let me go.
You have made my life complete, and I love you so.
Ref.: Love me tender, love me true, all my dreams fulfilled.
For my darling I love you, and I always will.

2.Love me tender, love me long, take me to your heart.
For it's there that I belong, and we'll never part.
3.Love me tender, love me dear, tell me you are mine.
I´ll be yours through all the years, till the end of time.





Růže kvetou dál
1. Ty, kdo bloudíš sám a sám dlažbou měst a jejich špínou
smutkem dní a nudou línou, já tě znám.
Ty, kdo ztratils přízni dam, kdo jsi lásce ustlal v hrobě,
škodíš tím jenom sám sobě, že jsi sám.

Ref.: Podívej, /:kvete růže podívej:/
Kvete růže ta tvá.

2. Ty kdo nevíš kudy kam samou bídou koncem týdne,
nemáš mládí právě klidné, já tě znám.
Kdo se topíš jako prám v naší rozbouřené době,
v téhle chvíli právě tobě povídám:


Hodiny hudební výchovy v 8. třídách se skládají z následujících částí:
1. Hudební nauka – noty, klavír, rytmus, akordy
2. Pohybová výchova – polka
3. Dějiny české hudby
4. Zpěv písní